Sprzęt warsztatowy chińskich producentów (cz. II)
Obecne czasy, ze względu na powszechny dostęp do technologii multimedialnej coraz szerszej grupy ludzi w naszym kraju charakteryzują się zakupami dokonywanymi w internecie poprzez istniejące w sieci sklepy internetowe oraz obecne na różnych portalach aukcje internetowe. Tego typu formy dokonywania zakupów dotyczą zwłaszcza młodego pokolenia, czyli ludzi, którzy praktycznie wychowali się w dobie istnienia tego środka komunikacji. Nie mają oni jednak zarazem żadnego doświadczenia w funkcjonowaniu firm i sprzedawców oferujących tam swoje produkty i usługi.
Wielu młodych ludzi rozpoczynających pracę zawodową i planujących rozpoczęcie działalności w zakresie usług warsztatowych wykonuje ewentualne kalkulacje dotyczące zakupu niezbędnego wyposażenia warsztatowego opierając się wyłącznie na informacjach dostępnych właśnie na stronach internetowych i aukcjach. Nie mając niestety doświadczenia w branży i jej funkcjonowaniu porównują jedynie cenę wybierając najniższe znalezione oferty sprzedaży konkretnych urządzeń. Teoretycznie sprzęt ten pomiędzy poszczególnymi sprzedawcami niewiele się różni technicznie. Produkty zamieszczone na zdjęciach są bowiem do siebie bardzo podobne.
Niestety dla potencjalnych nabywców tego typu sprzętu, dokonujących zakupu w internecie poza oczywistą satysfakcją w momencie dokonania transakcji zakupu i pozyskania sprzętu w teoretycznie atrakcyjnej cenie, problemy w większości przypadków przychodzą z czasem, w trakcie eksploatacji tych urządzeń, a niektórych nawet wcześniej, czyli przy ich uruchamianiu.
Zdecydowana większość sprzedawców oferujących sprzęt warsztatowy w internecie to zupełnie przypadkowi ludzie, którzy znaleźli się w tej branży. Powszechność internetu i wynikający z tego faktu dostęp do informacji dotyczących praktycznie wszystkich istniejących na świecie producentów tego typu sprzętu doprowadził do tego, że wielu przypadkowych ludzi posiadających trochę kapitału dotarło do ogromnej rzeszy dostawców oferujących sprzęt warsztatowy chińskich producentów, którzy w zdecydowanej większości przypadków nie są producentami sprzętu, lecz firmami wyłącznie handlowymi działającymi na rynku chińskim i oferującymi produkty rodzimych producentów.
Nie świadczy to oczywiście całkiem jednoznacznie, że wszyscy sprzedawcy internetowi w Polsce są niekompetentni i nie warto u nich kupować. Jednakże wyraźnie trzeba zaznaczyć, że liczące się na rynku sprzętu warsztatowego w naszym kraju firmy zdecydowanie nie stosują sprzedaży swych produktów w ten sposób. Jedynym chińskim producentem sprzętu warsztatowego, którego bezpośrednie interesy i na wyłączność reprezentuje w Polsce odrębna firma jest LAUNCH Ltd, której przedstawicielem na naszym rynku motoryzacyjnym jest firma LAUNCH Polska sp. z o.o.. To na razie wyjątek i przykład firmy w Polsce, kompleksowo działającego przedstawiciela chińskiego producenta sprzętu warsztatowego, który w pełnym zakresie obsługuje klienta, zapewnia wsparcie techniczne, profesjonalny serwis i dysponuje odpowiednim zapleczem części zamiennych zapewniającym płynność napraw gwarancyjnych i pogwarancyjnych. Bardzo istotne w funkcjonowaniu tej firmy jest to, że sprzedaje i serwisuje ona wyłącznie sprzęt tego jedynego producenta, dzięki czemu cała uwaga działu technicznego i poziom wiedzy technicznej skupiony jest wyłącznie na produktach tego jedynego producenta. Procentuje to bardzo wysokim poziomem wiedzy fachowej i serwisowej wybranej grupy produktów.
W przypadku oferowania podnośników samochodowych istotne jest posiadanie przez firmę i jej pracowników serwisu stosownych uprawnień do ich montażu i konserwacji wymaganych i wydawanych przez Urząd Dozoru Technicznego.
Potwierdzeniem fachowości firmy i posiadania wysokiego stopnia zaawansowania technologicznego oferowanych na rynku urządzeń są posiadane odpowiednie certyfikaty wydawane przez uprawnione do tego instytucje, np. Instytut Transportu Samochodowego, dające możliwość stosowania tych przyrządów na Stacjach Kontroli Pojazdów w trakcie prowadzenia okresowych badań technicznych pojazdów.
Reprezentowanie na rynku motoryzacyjnym wyłącznie jednego producenta sprzętu ma wiele zalet. Zapas części zamiennych dla poszczególnych produktów dzięki temu może być zdecydowanie bardziej rozbudowany i zapewnia w pełni bieżące potrzeby zaplecza technicznego firmy. Dla płynności funkcjonowania technicznego firmy rozprowadzającej produkty chińskiego producenta na przykładzie działającej już od wielu lat firmy LAUNCH Polska sp. z o.o. zapasy magazynowe części zamiennych w bieżącym obrocie powinny mieścić się w zakresie 60-80 000 euro. Jest to kwota dość duża lecz przy szerokiej gamie oferowanego sprzętu zarazem niezbędna dla właściwego, a zarazem przyjaznego dla klienta funkcjonowania firmy. Kwota ta stanowi w zdecydowanej większości wielokrotność całych budżetów firm sprzedających produkty chińskich producentów sprzętu warsztatowego na polskim rynku motoryzacyjnym, łącznie z zapasami magazynowymi gotowych urządzeń do sprzedaży.
Przy podejmowaniu decyzji dotyczącej wyboru dostawcy sprzętu warsztatowego na rynku bardzo pomocne i niezwykle cenne w pozyskiwaniu obiektywnej oceny istniejących na rynku wyposażenia warsztatowego firm są opinie dotychczasowych użytkowników tego sprzętu. To oni są jedynie w stanie sprawiedliwie i w sposób wiarygodny ocenić funkcjonowanie sprzedawcy w zakresie wsparcia technicznego, serwisu gwarancyjnego, dostępu części zamiennych i innych tego typu kwestii.
Liczący się na rynku sprzedawcy sprzętu warsztatowego dbający o użytkowników sprzętu, którym go sprzedali nie boją się podawać zainteresowanym zakupem potencjalnym nabywcom, kontaktów do dotychczasowych użytkowników sprzętu. Nie ma bowiem lepszej formy reklamy dla oferowanego w sprzedaży asortymentu niż zadowoleni dotychczasowi jego użytkownicy.
Argumentem przemawiającym za co najmniej wystarczającym poziomem obsługi posprzedażnej klienta jest obecność produktów danego dystrybutora w ofercie sprzętu warsztatowego liczących się na rynku motoryzacyjnym w kraju hurtowniach części zamiennych. Kolejną kwestią przemawiającą na korzyść wyboru danego dostawcy sprzętu jest jego cykliczna obecność na organizowanych regularnie targach motoryzacyjnych branży warsztatowej, a więc tym samym jej istnienie na rynku od co najmniej kilku dobrych lat.
Liczące się w tej branży firmy w Polsce poza reklamą internetową w istotny sposób angażują się, zarówno reklamowo, jak również i merytorycznie, wykorzystując posiadaną wiedzę techniczną i doświadczenie w tworzeniu specjalistycznej literatury fachowej w postaci czasopism branżowych.
Specyficzną grupę produktów, będących wyposażeniem warsztatów samochodowych pochodzących z rynku azjatyckiego stanowią testery diagnostyczne do obsługi elektronicznych systemów sterujących pojazdów samochodowych. Niebezpieczeństwa i niejasności, zarówno prawne, jak i techniczne związane z nabyciem tego typu produktów zostaną omówione w trzeciej, ostatniej zarazem części tej publikacji.