logotyp

Nasze atuty

  • Gepard Biznesu 2001
  • Profesjonalni i rzetelni
  • Atut6
  • Złoty Medal 2012 MTP dla Testera X-431 Diagun
  • Wyróżnienie na targach Frankfurt 2016 za pro­duk­ty GOLO
  • Złoty Medal 2016 MTP dla interfejsu GOLO
  • x
  • Tab II gert-
  • baner

Tester diagnostyczny – przyrząd niezbędny przy obsłudze współczesnych pojazdów samochodowych.

 

Jeszcze w niedalekiej przeszłości pojazdy samochodowe posiadały wyłącznie pojedyncze podzespoły i mechanizmy, które były zaledwie wspomagane przez systemy elektroniczne. Pierwsze tego typu układy, sterowane mikroprocesorowo dotyczyły wyłącznie systemów sterowania silnika. Miały one za zadanie przede wszystkim zapewnić optymalne warunki procesu przygotowania mieszanki paliwowo powietrznej i przebiegu jej spalania w cylindrach, co ograniczyć miało emisję do atmosfery szkodliwych substancji zawartych w spalinach. Chodziło więc o stworzenie takich warunków pracy silnika w których następowało by spalanie zupełne paliwa.

Systemy elektroniczne zaczęto wprowadzać również w celu zwiększenia komfortu eksploatacji pojazdu oraz zapewnienia jak największego bezpieczeństwa jazdy. Doprowadziło to do sytuacji, w której w miarę postępu, który zaczął następować w ogromnym tempie, systemy elektroniczne ogarnęły niemal całą konstrukcję, co doprowadziło w efekcie do sytuacji w której obecnie eksploatowane pojazdy samochodowe są niemal „naszpikowane” elektroniką.

W produkowanych współcześnie pojazdach samochodowych systemy elektroniczne wykorzystywane są przy:

- sterowaniu silnikiem,

- sterowaniu pozostałymi mechanizmami układu napędowego,

- modułach komfortu i bezpieczeństwa czynnego (układach przeciwdziałających blokowaniu się kół, układach antypoślizgowych, zawieszeniu aktywnym, układach klimatyzacji, układach kierowniczych itp.),

- układach bezpieczeństwa biernego (pasach bezpieczeństwa, poduszkach powietrznych itp.).

Współczesne układy w samochodach są nie tylko wspomagane, ale również kontrolowane, a w niektórych przypadkach wręcz zarządzane przez sterownik układu. Tego typu kontrola, nadzorowanie i sterowanie prawidłowym funkcjonowaniem poszczególnych podzespołów pojazdu, polegających na realizacji odpowiednich algorytmów w czasie rzeczywistym jest możliwa wyłącznie dzięki zastosowaniu techniki mikroprocesorowej. Stosowane w pojazdach samochodowych coraz większe ilości układów elektronicznych wymusiły wprowadzenie systemów zarządzających wymianą informacji pomiędzy poszczególnymi modułami, które przyjęły postać tzw. magistrali wymiany danych.

Centralnym i najistotniejszym elementem każdego z tych systemów jest sterownik. Wykorzystuje on informacje zebrane z czujników modułów elektronicznych oraz manipulatorów dostępnych z poziomu kierowcy pojazdu, a także zapisane w pamięci odpowiednie procedury kontrolne i algorytmy przeliczeniowe i na ich podstawie przekazuje odpowiednie sygnały sterujące do podzespołów wykonawczych.

Zastosowanie w pojazdach samochodowych poszczególnych systemów elektronicznych z pewnością spowodowało zdecydowane podwyższenie ich osiągów, zapewniło zmniejszenie emisji szkodliwych substancji zawartych w spalinach, ale przede wszystkim wpłynęło na znaczne podwyższenie komfortu jazdy i poziomu bezpieczeństwa. Jednocześnie niestety stało się przyczyną wielu problemów obsługowych i naprawczych pojazdów. Obecnie bowiem każdy warsztat samochodowy zmuszony jest do posiadania odpowiedniego przyrządu diagnostycznego, nawiązującego przez złącze diagnostyczne pojazdu komunikację ze sterownikiem pojazdu.

Wśród urządzeń tego typu wyróżnić można proste czytniki kodów systemu EOBD, umożliwiające wyłącznie odczyt i kasowanie kodów usterek zapisanych w pamięci sterownika, rejestratory parametrów rzeczywistych pracy silnika w samochodach wyposażonych w standard EOBD, urządzenia mające możliwość poprzez złącze diagnostyczne wykasowania inspekcji serwisowych i wprowadzenie nowych wartości przebiegów między obsługowych, aż po profesjonalne testery diagnostyczne zapewniające dostęp do zdecydowanie bardziej zaawansowanych funkcji diagnostycznych możliwych do wykonania.

Zakres możliwości obsługowych tej grupy urządzeń jest znacznie bardziej rozbudowany i obejmuje:

- odczyt i kasowanie kodów usterek,

- odczyt parametrów rzeczywistych,

- testy członów wykonawczych,

- kasowanie inspekcji serwisowych,

- adaptacje,

- dopisywanie nowych elementów elektronicznych w sterowniku po ich wymianie,

- kodowanie.

Obecnie na rynku wyposażenia warsztatowego w ofercie handlowej znajduje się bardzo duża ilość przyrządów tego typu różnych producentów. Właściciel warsztatu samochodowego decydując się na zakup takiego urządzenia ma dość duży dylemat z wyborem konkretnego przyrządu. Czym zatem powinien się kierować przy podejmowaniu tego typu decyzji ? Na to pytanie odpowiedzieć najłatwiej opierając się na konkretnym przykładzie urządzenia, opisując najistotniejsze przy wyborze argumenty, które decydują o przydatności przyrządu w obecnych warunkach warsztatowych.

Przyrządem, który przydatny będzie jako dobry przykład, jest tester diagnostyczny X-431 Diagun firmy LAUNCH, którego olbrzymie zalety obsługowe zostały już docenione na wielu prestiżowych imprezach targowych branży motoryzacyjnej na całym świecie, gdzie otrzymał wyróżnienia, w tym również na tegorocznych Targach Techniki Motoryzacyjnej w Poznaniu, na których przyznany mu został Złoty Medal.

Zdecydowanie najistotniejszą kwestią konkretnego testera jest zakres obsługiwanych marek i modeli pojazdów oraz realizowanych w tych pojazdach funkcji diagnostycznych dla poszczególnych systemów. Dobrze jest więc zapoznać się ze szczegółowym tego typu wykazem marek i modeli. W przypadku X-431 Diagun wykaz taki znajduje się na stronie internetowej producenta przyrządu www.x431.com. Tester obsługuje bardzo szeroki zakres marek pojazdów z rynku azjatyckiego, europejskiego i amerykańskiego.

Drugą istotną kwestią decydującą o przydatności przyrządu tego typu i kosztach jego eksploatacji w przyszłości są warunki aktualizacji oprogramowania diagnostycznego. Istotna jest w tym zakresie częstotliwość dostępności nowych wersji programowych oraz techniczne możliwości dokonywania aktualizacji. Zwrócić uwagę należy przede wszystkim, czy przyrząd objęty jest tzw. wymuszoną aktualizacją, tzn., że po upływie 12 miesięcy od daty zakupu przyrządu konieczne jest wykupienie nowych wersji oprogramowania diagnostycznego, bez których urządzenie diagnostyczne blokowane jest programowo i nie ma możliwości wykonywania nim jakichkolwiek czynności obsługowo-diagnostycznych. Kolejna „pułapka” związana z kosztami aktualizacji testerów diagnostycznych dotyczy przyrządów w których nie ma wymuszonych rocznych aktualizacji i dotyczy kosztów wykupienia kolejnej aktualizacji z pominięciem kolejnych rocznych pakietów. Część z oferowanych obecnie na rynku urządzeń w przypadku wykupienia kolejnej aktualizacji z pominięciem poprzedniego rocznego pakietu wymusza konieczność uiszczenia dodatkowej opłaty rocznej (częściowej lub całościowej) za pominięty rok lub nawet kilka lat.

Istotny, ze względów technicznych dla użytkownika jest również sposób ich dokonywania. Najbardziej zaawansowane obecnie przyrządy diagnostyczne tego typu umożliwiają pobieranie nowych wersji programowych ze strony internetowej producenta przyrządu. W przypadku opisywanego przyrządu X-431 Diagun nie ma wymuszonych aktualizacji oprogramowania. Przez 12 miesięcy od chwili zakupu użytkownikowi przysługuje bezpłatny dostęp do nowych wersji oprogramowania diagnostycznego ze strony www. producenta przyrządu. W ciągu roku dostępnych jest około 90 nowych wersji aktualizacyjnych do obsługiwanych ponad 40 marek pojazdów. Po upływie tego czasu przyrząd nie blokuje się programowo i nie wymusza wykupienia kolejnych aktualizacji. Pracuje bez ograniczeń na pobranych dotychczas wersjach aktualizacyjnych. Dla urządzenia blokuje się wyłącznie na stronie www możliwość pobierania nowych aktualizacji. Możliwość dostępu do nowych wersji programowych daje wykupienie kolejnego pakietu aktualizacyjnego, umożliwiające pobieranie nowych wersji programowych przez kolejne 12 miesięcy. Może to nastąpić w dowolnym czasie, bez naliczania dodatkowych opłat za pominięte kolejne roczne pakiety oprogramowania.

Kolejną niespodzianką przy zakupie urządzenia jest zestaw adapterów koniecznych do nawiązania komunikacji poprzez złącze diagnostyczne pojazdów, niezbędnych do wykorzystania pełnych możliwości diagnostycznych przyrządu. Starsze modele pojazdów miały bowiem różne złącza diagnostyczne stosowane dla konkretnych marek (producentów) pojazdów. Należy się zatem upewnić, czy w cenie przyrządu jest komplet wszystkich oferowanych przez producenta przyrządu złącz, a nie tylko ujednolicone, stosowane obecnie przez wszystkich producentów złącze 16-pinowe standardu OBD II. W takim przypadku za wszystkie dodatkowe złącza trzeba dopłacać.

W przypadku testera X-431 Diagun klient nie jest narażony na tego typu przykre niespodzianki, ponieważ wszystkie adaptery do obsługiwanych marek pojazdów są w wyposażeniu standardowym.

Bardzo istotnym czynnikiem przy wyborze przyrządu jest oczywiście jego cena, a na rynku jest spora rozbieżność cenowa. Oczywiście cenę należy porównywać, biorąc pod uwagę te same możliwości diagnostyczne i zakres obsługiwanych marek pojazdów różnych przyrządów. Aktualna cena dla przykładu przyrządu X-431 Diagun z zestawem wszystkich adapterów wynosi 8 500 zł netto.

Na przykładzie tego konkretnego testera diagnostycznego można zaobserwować aktualne tendencje w produkcji przyrządów tego typu. Urządzenie to jest bowiem bardzo zminiaturyzowane i w tym kierunku idzie właśnie rozwój tych urządzeń. Ciekawą funkcją, która dotychczas nie jest stosowana u pozostałych producentów przyrządów diagnostycznych tej grupy jest możliwość obsługi i diagnozowania dwóch pojazdów jednocześnie.

Bardzo istotną informacją dla potencjalnych nabywców przyrządów diagnostycznych do obsługi samochodowych systemów elektronicznych jest przestroga przed nabywaniem ich w sprzedaży internetowej u nieznanych na rynku sprzedawców. W tej grupie urządzeń jest wyjątkowo duża ilość urządzeń podrabianych, a zarazem nielegalnych. Posiadają one oprogramowanie skopiowane z oryginalnych przyrządów. Poza konsekwencjami prawnymi użytkowania tych urządzeń, użytkownik musi się liczyć także z wielkimi problemami obsługowymi i brakiem dostępu do aktualizacji oprogramowania w przyszłości.

Decydując się na zakup testera diagnostycznego warto dokonać go w firmie o ugruntowanej pozycji na rynku wyposażenia warsztatowego, która zapewni wsparcie techniczne w trakcie użytkowania i zagwarantuje serwis przyrządu w przyszłości.

© Launch Polska 2017. Wykonanie: Studio WWW | Tanie strony www

Szanowni Państwo, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji w Polityce Prywatności.

Akceptuję pliki cookies