Internetowa platforma diagnostyczna golo.
Wraz z upływem czasu użytkowania pojazdu samochodowego oraz zwiększającego się jego przebiegu naturalnym następstwem eksploatacji jest stopniowe pojawianie się problemów technicznych. W przypadku pojawienia się jakichkolwiek objawów świadczących o nieprawności konkretnych układów lub podzespołów, użytkownik pojazdu ma możliwość skorzystania ze stacjonarnych punktów obsługowych (warsztatów i stacji obsługi pojazdów samochodowych). Zdecydowanie bardziej problematyczne dla użytkownika pojazdu jest nagłe pojawienie się usterki technicznej, uniemożliwiającej kontynuowanie jazdy. Chodzi tu zwłaszcza o usterki pojawiające się bezobjawowo i gwałtownie, w sytuacji, gdy awaria pojazdu zaskakuje kierowcę w trasie, najczęściej z dala od miejsca zamieszkania i na dodatek poza terenem zabudowanym w znacznej odległości od jakiegokolwiek warsztatu.
Dla każdego kierowcy najistotniejsze w tego typu sytuacji jest szybkie usunięcie usterki na miejscu. Właśnie w tym kierunku rozwija się obecnie organizacja pomocy technicznej na drodze. Awaryjne sytuacje w trakcie jazdy mogą przybierać różny charakter w zależności od powodu unieruchomienia pojazdu.
Obecny poziom zaawansowania technicznego produkowanych pojazdów jest na takim poziomie, który uniemożliwia przeciętnemu jego użytkownikowi, jakąkolwiek samodzielną interwencję w przypadku pojawienia się usterki, zwłaszcza w trakcie jazdy na trasie poza terenem zabudowanym, daleko od jakiegokolwiek warsztatu.
Zakres i ilość wykorzystywanych obecnie systemów elektronicznych w eksploatowanych pojazdach samochodowych powoduje, że bez użycia specjalistycznego sprzętu diagnostycznego, nawiązującego komunikację ze sterownikiem pojazdu z wykorzystaniem odpowiedniego złącza diagnostycznego, nie ma praktycznie żadnej możliwości wykrycia usterki, a tym samym jej usunięcia.
Spowodowane jest to tym, że wszystkimi układami i mechanizmami we współczesnych pojazdach samochodowych zarządzają mikroprocesorowe systemy i układy elektroniczne, które kontrolują parametry pracy i sterują poszczególnymi wartościami.
Zdecydowanie najczęściej powodem usterek we współcześnie eksploatowanych pojazdach samochodowych występujących na drodze jest uszkodzenie czujników i elementów wykonawczych oraz samej instalacji elektrycznej. Jeszcze do niedawna, w tego typu sytuacjach, w praktyce właścicielowi pojazdu pozostawało jedynie wykonanie telefonu do pomocy drogowej w celu przetransportowania niesprawnego samochodu do najbliżej zlokalizowanego warsztatu samochodowego. Niestety wiązało się to nieodzownie ze zwiększeniem kosztów, wynikającym głównie z konieczności transportu pojazdu. Wychodząc na przeciw oczekiwaniom klientów na rynku zaczęły powstawać mobilne serwisy pojazdów, dokonujące wstępnej diagnozy i ewentualnej szybkiej naprawy na miejscu wystąpienia usterki. Tego typu usługa sprowadza się przeważnie do dojazdu serwisu do unieruchomionego pojazdu, zdiagnozowania usterki i wymiany uszkodzonego podzespołu elektronicznego, jeśli jest to oczywiście możliwe w warunkach drogowych.
Skuteczne i sprawne usunięcie usterki pojazdu w warunkach drogowych wymaga ogromnego doświadczenia w tym zakresie i umiejętności, a także dostępu do specjalistycznego sprzętu diagnostycznego i odpowiednich danych technicznych pojazdów. Współczesne konstrukcje pojazdów samochodowych, oparte na systemach elektronicznych wymagają do ich diagnozowania pod kątem wykrycia jakichkolwiek usterek użycia specjalistycznego przyrządu diagnostycznego, odczytującego ze sterownika pojazdu, zapisane w pamięci sterownika kody usterek.
Obecne tendencje przy projektowaniu i tworzeniu najnowocześniejszych przyrządów diagnostycznych do nawiązywania komunikacji ze sterownikami pojazdów samochodowych ukierunkowane są na wykorzystywanie znacznych możliwości systemów operacyjnych smartfonów (telefonów komórkowych). W tego typu rozwiązaniach przyrządów diagnostycznych wykorzystywane są możliwości współpracy systemu operacyjnego telefonu i oprogramowania zewnętrznego urządzenia mikroprocesorowego. Ten kierunek rozwoju przyrządów diagnostycznych spowodowany jest przede wszystkim ogromnym wzrostem liczby użytkowników samrtfonów, zarówno wśród użytkowników pojazdów, jak również i wśród właścicieli i pracowników warsztatów samochodowych.
Nowatorskim rozwiązaniem przyrządu diagnostycznego, zapewniającym również pomoc techniczną na drodze, jest obecnie wdrażany na rynek przez firmę LAUNCH, interfejs diagnostyczny golo carcare, wpinany w trakcie eksploatacji pojazdu w gniazdo diagnostyczne pojazdu. Urządzenie to umożliwia diagnozowanie pojazdów pod kątem poprawności funkcjonowania systemów elektronicznych stacjonarnie i na odległość (bez względu na położenie pojazdu) z wykorzystaniem internetu.
Dzięki użyciu smartfona i zainstalowanej na nim aplikacji diagnostycznej golo oraz z wykorzystaniem interfejsu golo carcare, wpiętego w gniazdo diagnostyczne pojazdu, możliwe jest z poziomu użytkownika pojazdu odczytanie i skasowanie kodów usterek standardu EOBD, zapisanych w pamięci sterownika pojazdu oraz podgląd parametrów rzeczywistych. Funkcje przetwarzania odczytywanych ze sterownika pojazdu przez interfejs golo carcare sygnałów przejmuje system operacyjny smartfona (Android lub IOS). Wymiana danych pomiędzy interfejsem, a smartfonem realizowana jest z wykorzystaniem transmisji radiowej. Wpięty w gniazdo diagnostyczne pojazdu interfejs golo carcare umożliwia również zdalne diagnozowanie pojazdu z wykorzystaniem internetu, z wykorzystaniem przyrządu diagnostycznego LAUNCH X-431 Pro.
Wykorzystywanie przez użytkowników pojazdów interfejsów golo carcare, umożliwia uzyskanie zdalnej pomocy technicznej ze strony warsztatu w przypadku pojawienia się jakichkolwiek usterek i zapalenie się którejkolwiek z lamp sygnalizacyjnych na tablicy rozdzielczej. W tego typu sytuacjach awaryjnych użytkownik pojazdu ma możliwość wyboru z użyciem platformy internetowej golo najbliższego lub swojego przypisanego, obsługującego go na co dzień warsztatu, posiadającego tester X-431 Pro, który ma możliwość zdalnego zdiagnozowania uszkodzonego pojazdu.
Po przeprowadzeniu przez warsztat szybkiej, wstępnej analizy diagnostycznej sygnalizowanego przez użytkownika pojazdu uszkodzenia, warsztat ma możliwość doradzenia kierowcy holowanie samochodu lub dalszą ostrożną jazdę do warsztatu w celu usunięcia usterki. W sytuacji, gdy użytkownik pojazdu podejmie decyzję o wykonaniu naprawy w warsztacie, który dokonał zdalną diagnostykę, serwis ten ma dość czasu na zamówienie niezbędnych do naprawy części zamiennych i przygotowanie się organizacyjnie na wykonanie usługi.
W ramach szeroko pojętego projektu golo stworzona została specjalnie do tego celu bezpłatna sieć użytkowników interfejsów golo carcare, funkcjonujących na zasadzie portalu społecznościowego, zrzeszającego użytkowników pojazdów samochodowych posiadających interfejs golo carcare oraz właścicieli warsztatów samochodowych korzystających z testerów diagnostycznych X-431 Pro.
Platforma golo (I-Public-golo) dla użytkowników interfejsów golo carcare oraz posiadających tester X-431 Pro umożliwia wymianę informacji pomiędzy nimi (zdjęć, dokumentów, filmów). Użytkownicy platformy właściciele pojazdów samochodowych, korzystających z interfejsów golo carcare mogą wymieniać między sobą rozmaite informacje, choćby o aktualnych warunkach drogowych, a właściciele warsztatów użytkujących testery X-431 Pro informacje typowo techniczne, związane z naprawą pojazdów np. schematy instalacji elektrycznych. Platforma ta stworzona została do zarządzania biznesowego w celu jak najlepszego zarządzania warsztatu pojazdami użytkującymi interfejsy golo carcare w celu zapewnienia jak najlepszych relacji z klientami. Platforma ta zbiera i przechowuje informacje o pojazdach w oparciu o dane z warsztatu. Zbiera wszelkiego rodzaju informacje obsługowe, informacje o klientach, informacje o pojawiających się usterkach, zapewnia powiadamianie klientów o planowanej obsłudze serwisowej oraz rezerwację wizyt klientów.
Zdecydowanie bardziej zaawansowaną wersją interfejsu jest model golo X. Poza funkcjami realizowanymi przez wersję golo carcare, interfejs golo X umożliwia dostęp do wielu przydatnych funkcji alarmowych pojazdu oraz śledzenia parametrów jazdy. W tym rozwiązaniu dostępne są następujące funkcje alarmowe:
- wystąpienia usterki pojazdu,
- antywłamaniowe,
- gwałtownego hamowania i przyspieszania,
- o niskim stanie paliwa w zbiorniku,
- o pozostawionych włączonych światłach, nie zamkniętych drzwiach i oknach po opuszczeniu pojazdu.
Funkcje śledzenia pojazdu zapewniają natomiast dostęp do informacji o:
- pozycji pojazdu,
- przebytej trasie,
- zużyciu paliwa,
- przekroczeniu dozwolonego (ustawionego) obszaru jazdy,
- kosztach zużycia paliwa, opłat drogowych i innych kosztach eksploatacyjnych pojazdu.
Funkcje te są niezwykle istotne przy zarządzaniu flotami pojazdów przez duże firmy transportowe, firmy ubezpieczeniowe i leasingowe. Do obsługi tego typu podmiotów gospodarczych stworzona została platforma (I-Fleet golo) do zarządzania flotą pojazdów w bardzo wydajny sposób. Obejmuje ona szereg funkcji związanych z użytkowaniem pojazdów (lokalizacyjnych i diagnostycznych), pozwalających rejestrować zachowania kierowcy (prędkość jazdy, wykorzystanie paliwa, zarządzania bezpieczeństwem), czyli pomoc dla firm w celu zminimalizowania ryzyka pracowników i pojazdów.
Najnowszym produktem w ofercie interfejsów golo jest golo easydiag. Przy tym rozwiązaniu, poza funkcjami zdalnego diagnozowania pojazdów w zakresie kontroli parametrów EOBD możliwe jest rozszerzenie funkcji diagnostycznych o pozostałe systemy (ABS, ASR, AT, AC, TC itp.) oraz dostęp do zaawansowanych funkcji diagnostycznych (kalibracji czujnika kąta skrętu, kasowania inspekcji serwisowych, odpowietrzania układu hamulcowego, wymiany klocków hamulcowych, wymianu akumulatora, programowania przepustnicy, przywracania parametrów DPF, resetowania funkcji immobilisera, resetowania czujnika ciśnienia w oponach, kasowania funkcji skrzyni biegów, resetowania wtryskiwaczy).
Innowacyjność rozwiązań produktów golo w zakresie diagnozowania pojazdów samochodowych doceniona została w 2016 roku poprzez przyznanie Złotego Medalu Targów Techniki Motoryzacyjnej w Poznaniu oraz wyróżnienia Innovation Award podczas targów Automechanika 2016 we Frankfurcie.