Chińscy producenci sprzętu warsztatowego. (cz. III)
Wyjątkową grupą urządzeń stanowiących wyposażenie warsztatu samochodowego pochodzących z rynku azjatyckiego są przyrządy do obsługi i diagnozowania elektronicznych systemów samochodowych. Niewielu jest producentów chińskich oferujących produkty własnego autorstwa.
Specyfika tej grupy urządzeń jest wyjątkowa, bowiem na koszt wytworzenia tego typu urządzeń składają się dwa czynniki hardware, czyli sam przyrząd wraz z odpowiednim okablowaniem (adapterami do konkretnych marek pojazdów) oraz software, czyli oprogramowanie diagnostyczne, umożliwiające komunikację przyrządu ze sterownikami obsługiwanych przez dane urządzenie pojazdów.
Obecnie koszt wytworzenia samego przyrządu, czyli strony hardwarowej jest niewielki w stosunku do oprogramowania. Ze względu na ilość marek i modeli eksploatowanych na całym świecie pojazdów samochodowych opracowanie odpowiedniego oprogramowania, umożliwiającego diagnozowanie i obsługę ich systemów elektronicznych wymaga ogromnego nakładu pracy i wysoko wyspecjalizowanej kadry fachowców. Wiąże się to z koniecznością poniesienia ogromnych nakładów finansowych przy tworzeniu przyrządu i opracowywaniu oprogramowania. Dlatego też, nie wszyscy producenci sprzętu warsztatowego, zwłaszcza na rynku chińskim mogą sobie pozwolić na opracowywanie i produkcję tego typu sprzętu i niewielu decyduje się na wprowadzenie ich do swojej oferty. Jednym z producentów sprzętu warsztatowego wśród chińskich dostawców, który produkuje urządzenia diagnostyczne do obsługi elektronicznych systemów sterujących pojazdów jest firma LAUNCH Ltd.
Jest ona producentem całej gamy przyrządów, od prostych czytników kodów usterek, do uniwersalnych wielomarkowe testery diagnostyczne. Firma LAUNCH Ltd. jako pierwsza na świecie wprowadziła do oferty rynkowej rejestrator parametrów rzeczywistych pracy silnika pojazdu wyposażonego w standard OBD II (EOBD). Testery diagnostyczne oznaczone symbolem X-431 są w dalszym ciągu najbardziej uniwersalnymi przyrządami dostępnymi na światowym rynku w tym zakresie. Obsługują one w wersji standardowej przeznaczonej na rynki europejskie prawie 50 marek pojazdów producentów europejskich, azjatyckich oraz amerykańskich. Poza tym istnieje możliwość rozszerzenia oprogramowania tych przyrządów o kolejne 40 marek pojazdów (głownie z rynku azjatyckiego, nie występujących w Europie). Pomimo tego, że producentem jest właśnie firma chińska, przyrząd ten jest obecnie najczęściej używanym i najbardziej rozpowszechnionym przyrządem na całym świecie.
W naszym kraju, ale wyłącznie w sprzedaży internetowej istnieje szeroka oferta przyrządów diagnostycznych do obsługi układów elektronicznych pojazdów samochodowych pochodzących z rynku azjatyckiego, która jest nielegalna. Są to przyrządy będące kopią uniwersalnych przyrządów diagnostycznych dostępnych na rynku, będących produktami renomowanych producentów sprzętu warsztatowego i diagnostycznych urządzeń fabrycznych, przeznaczonych wyłącznie do konkretnych marek pojazdów. Są one zdecydowanie tańsze od oryginalnych przyrządów, lecz ich użytkowanie jest nielegalne w świetle obowiązującego prawa. Niestety ze względu na znaczne różnice cenowe w porównaniu z oryginałami wiele warsztatów w Polsce decyduje się na ich zakup z pełną świadomością o ich nielegalności.
„Produkcja” tego typu, czyli tzw.” klonów” ma miejsce w Chinach, ze względu na brak jakiegokolwiek przestrzegania praw autorskich i ich egzekwowania. Kupując tego typu przyrządy warsztaty muszą się jednak liczyć z prawnymi konsekwencjami użytkowania nielegalnego sprzętu w przypadku kontroli warsztatu przez odpowiedzialne za te kwestie urzędy i instytucje oraz skierowania na drogę prawną sprawy przez producenta oryginalnego przyrządu poprzez reprezentującego go na krajowym rynku dystrybutora.
Tego rodzaju wojnę prawną w ostatnim czasie wypowiedziała w pierwszej kolejności sprzedawcom internetowym firma LAUNCH Polska sp. z o.o., czyli oficjalny i wyłączny zarazem dystrybutor produktów LAUNCH Ltd. na polskim rynku motoryzacyjnym. W drugim etapie „wojny” planowane jest również wyeliminowanie użytkowników nielegalnego sprzętu eksploatowanego już w warsztatach samochodowych.
Produkty nielegalne firmy LAUNCH Ltd., głownie z rodziny X-431 pojawiać się zaczęły w sprzedaży internetowej w Polsce od około 3 lat. Są one kupowane legalnie u chińskich dealerów firmy LAUNCH jako produkty przeznaczone na inny rynek i przez to znacznie taniej niż na rynek europejski, które są z najszerszym pakietem oprogramowania i są zarazem najdroższe. Kupione u producenta przyrządy z minimalnym pakietem oprogramowania (przeznaczone na rynek Malezyjski i zarazem najtańsze, zostają poddawane zmianom programowym przez nielegalnych dystrybutorów. Dokładany jest w nich programowo pełen zakres obsługiwanych marek pojazdów i sprzedawane są one na rynki europejskie w znacznie niższej cenie niż te oryginalne z pełnym i zarazem legalnym pakietem oprogramowania.
Wszystkie przyrządy X-431firmy LAUNCH z legalnym pakietem oprogramowania posiadają przez 12 miesięcy od momentu zakupu bezpłatny dostęp do strony internetowej producenta z której przy pomocy numeru seryjnego urządzenia i prywatnego kodu pobierać można aktualizacje z najnowszymi wersjami oprogramowania przyrządu. Nielegalne przyrządy X-431 nie mają takiej możliwości. Sprzedawcy zapewniają na różnego rodzaju aukcjach internetowych, że dostarczają dostęp do aktualizacji oprogramowania poprzez przesyłanie ich drogą mailową. Po tym między innymi można przede wszystkim poznać przyrząd nielegalny. Legalne przyrządy muszą posiadać kopertę z numerem seryjnym i hasłem dostępu do strony internetowej producenta, umożliwiającym zarejestrowanie się na niej i pobieranie aktualizacji. Koperta wygląda podobnie jak przesyłany z różnych instytucji bankowych dokument z hasłami do kart, czy innych usług tego typu. Każdy legalny przyrząd zawiera odpowiednie dokumenty oklejone naklejką producenta z numerem seryjnym przyrządu na których na jednym widnieje wykaz wszystkich dostępnych dla przyrządu wersji programowych do poszczególnych modeli pojazdów możliwych do pobrania dla konkretnego przyrządu, a na drugim wszystkich zawartych w zestawie adapterów i okablowania.
Obecnie, ze względu na dodatkowe zabezpieczenia wprowadzane przez producenta przyrządu, czyli LAUNCH Ltd. przyrząd legalny nie posiada w momencie zakupu poza wersją demo wgranych żadnych programów diagnostycznych do obsługi pojazdów. Użytkownik urządzenia po zakupie właśnie przy użyciu koperty z hasłem i odpowiedniego dla danego kraju hasła dealera rejestruje się na stronie internetowej i pobiera przysługujące mu wersje programowe.
Przymierzając się więc do zakupu przyrządu X-431 nie warto sugerować się wyłącznie ceną. Nielegalne przyrządy oferowane są już za niecałe 3000 zł brutto, podczas gdy koszt legalnego urządzenia wynosi 8 500 zł netto. Istotną informacją dla potencjalnych nabywców jest fakt, że nielegalnie wprowadzone na rynek przyrządy nie mają możliwości nabycia w przyszłości nawet w pełni odpłatnego pakietu aktualizacyjnego oprogramowania. Ponadto LAUNCH Polska sp. z o.o. nie zapewnia dla tych klientów żadnego wsparcia technicznego oraz nie świadczy żadnych usług gwarancyjnych i pogwarancyjnych jak zapewniają sprzedawcy internetowi nielegalnych produktów.
Firma LAUNCH Polska sp. z o.o. od jakiegoś czasu prowadzi skuteczną walkę ze sprzedawcami nielegalnych wersji przyrządu kierując sprawy przeciwko nim na drogę sądową. Posiadając odpowiednie dokumenty potwierdzające nielegalny proceder oraz pełnomocnictwa od producenta do reprezentowania go w tej kwestii kieruje kolejne sprawy przeciwko sprzedawcom do policji i prokuratury, składając doniesienie o popełnieniu przestępstwa w związku z naruszeniem praw autorskich oprogramowania.
Dzięki odpowiednim, trzeba przyznać dość skutecznym działaniom potencjalni nabywcy przyrządów X-431 nie będą już narażeni na oszustwo tego typu. Ogromna ich część bowiem po fakcie wyraża znaczne zdziwienie, że posiadany przez nich przyrząd jest nielegalny.