logotyp

Nasze atuty

  • Złoty Medal 2016 MTP dla interfejsu GOLO
  • Wyróżnienie na targach Frankfurt 2016 za pro­duk­ty GOLO
  • Atut6
  • Profesjonalni i rzetelni
  • Złoty Medal 2012 MTP dla Testera X-431 Diagun
  • Gepard Biznesu 2001
  • baner
  • x
  • twc

Koncepcja tworzenia nowego obiektu warsztatowego i adaptacji istniejącej infrastruktury obiektu. (cz.I)

 

Tak, jak cała motoryzacja, również i sam sektor usług motoryzacyjnych uległ w ciągi ostatnich dwóch dziesięcioleci ogromnym przemianom. Spowodowane było to przede wszystkim wielkim postępem technologicznym, i to zarówno w zakresie konstrukcji i rozwiązań technicznych pojazdów samochodowych, jak również i sprzętu warsztatowego niezbędnego do ich bieżącej obsługi serwisowej, diagnozowania usterek oraz napraw. Na polskim rynku motoryzacyjnym zmiany te były jeszcze bardziej nasilone ze względu na zaistniałą  transformację ustrojową i wstąpienie w efekcie końcowym do Unii Europejskiej.

            Przed tymi zmianami usługi motoryzacyjne związane z bieżącą obsługą serwisową, diagnostyką i naprawami pojazdów samochodowych wykonywane były w zdecydowanej większości przypadków w nieprzewidzianych do prowadzenia i nieprzygotowanych w sposób profesjonalny miejscach i obiektach. Były to przeważnie zwykłe jednostanowiskowe warsztaty, świadczące motoryzacyjne usługi w zwykłych garażach osiedlowych lub przydomowych. Obecnie, po upływie około dwóch dziesięcioleci tego typu punkty usługowe niemal całkowicie zniknęły już z naszego otoczenia.

            W tej chwili, przy ogromnej konkurencji istniejącej na rynku w sektorze usług motoryzacyjnych obiekt warsztatowy w którym wykonywane są czynności związane z bieżącą obsługą serwisową i naprawami pojazdów samochodowych oraz jego wyposażenie jest wizytówką firmy, świadczącej usługi w tym zakresie, która ma bardzo istotny wpływ na pozyskiwanie potencjalnych klientów. Obiekt warsztatowy i jego wnętrze jest głównym elementem wizerunku firmy. Optymalne rozmieszczenie przestrzenne warsztatu samochodowego jest konieczne przede wszystkim ze względu na umożliwienie prawidłowego realizowania procesów naprawczo-technologicznych, lecz również ma ogromne znaczenie marketingowe.

            W przeszłości warsztaty samochodowe otwierali ludzie bezpośrednio związani z branżą motoryzacyjną, którzy prędzej zajmowali się już obsługą i naprawą pojazdów , jako pracownicy zatrudnieni wcześniej w państwowych firmach świadczących tego typu usługi. Mieli oni więc dostateczną wiedzę na temat funkcjonowania warsztatu. Dzisiaj w znacznej ilości przypadków na otworzenie warsztatu samochodowego decydują się ludzie nie mający specjalnego doświadczenia w tym zakresie i nie związani wcześniej bezpośrednio z tym sektorem usług. Posiadają natomiast wystarczające zasoby finansowe, pozwalające na stworzenie  tego typu obiektu warsztatowego, świadczącego usługi w branży motoryzacyjnej. Uruchomienie warsztatu traktują jako długoterminową inwestycję posiadanych środków finansowych.

            W zależności od posiadanych przez inwestora nieruchomości, czy też gotowej pod budowę nowego warsztatu działki budowlanej oraz oczywiście wielkości środków finansowych, przeznaczonych na inwestycję zapada zwykle decyzja o sposobie tworzenia nowego punktu usługowego w sektorze usług motoryzacyjnych. W jednym i drugim przypadku ponoszone są różne koszty inwestycji i sposób jej realizacji.

            W przypadku, gdy brak jest dostatecznej wielkości środków finansowych na budowę nowego obiektu, lub gdy posiada się istniejącą infrastrukturę z możliwością dostosowania jej na potrzeby warsztatowe wybiera się przy otwieraniu warsztatu koncepcję adaptacji budynku. Jeśli posiada się jednak odpowiednią kwotę, wybiera się zdecydowanie koncepcję zaprojektowania i wybudowania nowego obiektu warsztatowego.

            Decydując się na ostateczne rozwiązanie należy jednak pamiętać, że w przypadku budowy nowego obiektu uzyskuje się dużą powierzchnię (w zależności od potrzeb), szerokie ciągi komunikacyjne, pomieszczenia i stanowiska z odrębnymi funkcjami i zadaniami. Adaptacja istniejących obiektów wiąże się zwykle z małą powierzchnią całości obiektu (od 20 do 100 m2) i poszczególnych stanowisk obsługowych, a często dodatkowo rozlokowanych w kilku budynkach. Ponadto spora ilość przypadków adaptacji obiektów związana jest z budynkami wyłącznie dzierżawionymi, co dodatkowo utrudnia i komplikuje całą procedurę tworzenia i sposób funkcjonowania warsztatu.

            Warsztaty samochodowe nie mają narzuconych jednoznacznych wytycznych dotyczących wyposażenia warsztatowego i technologicznego. Szczególnym rodzajem obiektu wśród wszystkich świadczących usługi w sektorze usług motoryzacyjnych jest stacja kontroli pojazdów, w przypadku której z góry narzucone są odpowiednie wymogi, dotyczące zarówno wymiarów samego stanowiska kontrolno-pomiarowego, jak również i jego wyposażenia w odpowiedni sprzęt.

            W przypadku wszystkich tworzonych obiektów warsztatowych obowiązuje jednak ta sama zasada. Muszą one spełniać wszystkie wymagania w zakresie warunków technicznych dla obiektów budowlanych i bezpieczeństwa pracy oraz zapewniać odpowiedni komfort pracy w trakcie wykonywania czynności obsługowych. Z punktu widzenia użytkownika, czyli właściciela warsztatu najważniejsza jest funkcjonalność obiektu.

            Przy tworzeniu całkowicie od nowa (budowie, czy adaptacji obiektu) lub modernizacji istniejącego warsztatu samochodowego, ich właściciele w zależności od wielkości zgromadzonych na tworzenie warsztatu środków finansowych, posiadanego w tym zakresie doświadczenia oraz znajomości rynku wyposażenia warsztatowego posiadają całkowicie własne wizje powstającego obiektu i poszczególnych rozwiązań budowlanych, technologicznych i sprzętowych, wspomagają się opiniami fachowców w branży na poszczególnych etapach realizacji całej inwestycji lub całkowicie zlecają wykonanie wszystkich prac firmom zewnętrznym.

 

© Launch Polska 2017. Wykonanie: Studio WWW | Tanie strony www

Szanowni Państwo, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji w Polityce Prywatności.

Akceptuję pliki cookies