logotyp

Nasze atuty

  • Profesjonalni i rzetelni
  • Wyróżnienie na targach Frankfurt 2016 za pro­duk­ty GOLO
  • Gepard Biznesu 2001
  • Złoty Medal 2016 MTP dla interfejsu GOLO
  • Złoty Medal 2012 MTP dla Testera X-431 Diagun
  • baner
  • baner
  • baner
  • baner

Oprogramowanie warsztatowe.

 

Porównując współcześnie funkcjonujące warsztaty i serwisy samochodowe z tymi działającymi jeszcze choćby w ostatnim dziesięcioleciu ubiegłego wieku widoczne są dość istotne różnice, podobnie jak przy porównaniu konstrukcji pojazdów samochodowych obecnie eksploatowanych z tymi sprzed dwóch dekad.

Wszystkie te zmiany spowodowane były przede wszystkim ogromnym postępem technologicznym, głównie w zakresie elektroniki. Gwałtowny postęp w zakresie technologii układów elektronicznych i sterowania mikroprocesorowego wprowadził wiele zmian zarówno w zakresie konstrukcji samych pojazdów samochodowych i jego poszczególnych układów i systemów, jak również i w oprzyrządowaniu, osprzęcie i urządzeniach wykorzystywanych do ich diagnozowania, obsługi i ewentualnej naprawy.

To właśnie w ciągu ostatniego dziesięciolecia XX wieku wprowadzono do powszechnego użytku komputery typu PC, których możliwości od tamtej pory wykorzystywane są zarówno do zwykłych czynności związanych z zarządzaniem i organizacją pracy warsztatu samochodowego, kontaktowania się z klientami i dostawcami części, a także olejów i płynów eksploatacyjnych, jak również do funkcjonowania specjalistycznych urządzeń diagnostycznych, kontrolnych i pomiarowych. Praca najważniejszych przyrządów tego typu polega na zbieraniu informacji niezbędnych do prawidłowej diagnozy i ewentualnej naprawy, a następnie przekazywaniu ich do centralnej jednostki, którą jest komputer. To właśnie w nim realizowana jest analiza zebranych danych i parametrów, porównanie ich z zapisaną z nim bazą danych parametrów wzorcowych. Efektem końcowym pracy komputera jest w urządzeniu diagnostyczno-warsztatowym jest przejrzyste wyświetlenie danych na ekranie monitora, zapisanie ich w pamięci oraz ewentualny wydruk protokołu pomiarowego na drukarce będącej wyposażeniem urządzenia.

Podobnie, jak w innych branżach, również w warsztatach samochodowych zastosowanie komputera i związanych z nim technologii informatycznych pozwala na zdecydowane podniesienie jakości wykonywanych usług, zwiększa wydajność pracy oraz obniżenie ogólnych kosztów związanych z prowadzeniem działalności.

Ponieważ prowadzenie warsztatu samochodowego związane związane jest z prowadzeniem księgowości, wystawianiem faktur sprzedaży, rejestracją dokumentów i ewidencji magazynowej, wykorzystanie w tym zakresie komputerów jest dziś nieodzowne. Technika komputerowa umożliwia tworzenie bazy klientów i kontrahentów, co automatyzuje prace przygotowawcze niezbędnych dokumentów oraz ułatwia prowadzenie pełnej korespondencji z klientami i kontrahentami przy wykorzystaniu połączeń internetowych.

Specjalistyczne programy komputerowe zawierają konkretne dane dedykowane poszczególnym specjalizacjom prowadzonych usług motoryzacyjnych, wykorzystywane są np. do prowadzenia Stacji Kontroli Pojazdów, czy do kosztorysowania prac przy naprawach powypadkowych.

Zastosowanie komputerów w warsztacie samochodowych zmieniło również diametralnie podejście do sposobu dostępu do wszelkich informacji technicznych niezbędnych przy diagnozowaniu, serwisowaniu i naprawach pojazdów samochodowych. W przeszłości dostęp do jakichkolwiek informacji technicznych, czyli różnego rodzaju danych, parametrów, schematów, instrukcji montażowych, opisów procedur diagnostycznych i naprawczych możliwy był wyłącznie przy wykorzystaniu książek i różnego rodzaju katalogów. Obecnie zbiory tego typu danych technicznych rozprowadzane są i powszechnie użytkowane w formie elektronicznej, umożliwiającej znacznie szybsze i zdecydowanie wygodniejsze wyszukanie niezbędnych informacji.

Obecnie w ofercie rynkowej dla warsztatów samochodowych istnieje wiele innych specjalistycznych oprogramowań wspierających i ułatwiających pracę. Na uwagę zasługuje między innymi program ESI [tronic] opracowany przez firmę Bosch. Obejmuje on przede wszystkim informację techniczną dotyczącą układów produkowanych właśnie przez firmę Bosch. Zawiera instrukcje montażu i naprawy układów zapłonowych, diagnozy sterowników, rysunki złożeniowe oraz informacje o częściach zamiennych. Posiada wartości kontrolne ponad ośmiu tysięcy pomp rzędowych i około półtora tysiąca rozdzielaczowych pomp wtryskowych.

Kolejnym programem komputerowym zawierającym zbiór informacji technicznej pojazdów samochodowych jest Info-Tech. Zawiera instrukcje dotyczące obsługi i napraw samochodów osobowych i dostawczych, informacje o 46 markach i ponad 700 modelach, schematy elektryczne ponad 6000 silników.

Innym bardzo popularnym programem zawierającym zbiór informacji technicznych jest AuDaConAIS. Baza danych tego programu zawiera informacje dotyczące zarówno samochodów osobowych, jak również i ciężarowych. Program zawiera informacje serwisowe, czasy napraw wraz z kalkulacją napraw oraz informacje naprawcze. W bazie danych zawarte są:

  • ogólne dane pojazdu,

  • ilości płynów eksploatacyjnych,

  • momenty dokręcania,

  • systemy paliwowe,

  • systemy zapłonowe,

  • wartości kontrolne spalin,

  • oświetleni,

  • hamulce.

Specyficzną grupę oprogramowania reprezentuje program AudaStation przeznaczony do wykonywania kalkulacji napraw pojazdów. Zawarte są w nim informacje o cenach części producenta, numery części, czasochłonności wykonywanych napraw określonych przez producenta pojazdu, koszty materiałów lakierniczych.

Największym zbiorem informacji technicznych niezbędnych przy diagnozowaniu, obsłudze, serwisowaniu i naprawie pojazdów samochodowych dostępnym od wielu lat na rynku motoryzacyjnym jest wydawnictwo AUTODATA. Zebrane i usystematyzowane w tego typu oprogramowaniu informacje, dane oraz schematy opracowane są na podstawie danych fabrycznych pojazdów pochodzących od ponad 80 różnych producentów pojazdów samochodowych z całego świata. Zawarte w oprogramowaniu AUTODATY zbiory informacji technicznych zawierają dane dotyczące ponad 18 000 pojazdów, obejmujących zarówno samochody osobowe, jak również i dostawcze, samochody ciężarowe, ciągniki rolnicze, a także motocykle. Parametry techniczne obejmują modele pojazdów wyprodukowanych od 1959 roku do chwili obecnej. Oprogramowanie umożliwia bardzo proste i praktyczne wyszukiwanie pojazdów, dokonywane w sposób alfabetyczny (według marki pojazdu) lub po kodzie silnika pojazdu. Nowe informacje zawierające wprowadzane dopiero co do eksploatacji pojazdy dostępne są dla użytkowników oprogramowania w postaci pojawiających się dwa razy w roku aktualizacjach. Sposób opracowania tego oprogramowania gwarantuje użytkownikom zwięzłość tekstów praz przejrzystość ilustracji i dostępnych schematów.

Zawarte w oprogramowaniu dane obejmują kategorie tematyczne obejmujące: wartości testowe, identyfikację pojazdów, serwisowe przeglądy techniczne, smary i ilości napełniania, układy zapłonu, układy paliwowe, momenty dokręcania, tarcze hamulcowe i bębny hamulcowe, czasy napraw, dane dotyczące geometrii kół, paski zębate, łańcuchy rozrządu, rozmiary opon i wartości ciśnienia w oponach, rysunki dotyczące obsługi, koła zębate, plany obsługi, wskazania okresów obsługi, programowanie kluczyków, kody usterek, systemy zarządzania mocą silnika, sterowanie silnika, wartości kontrolne modułów, tabele wyszukiwania usterek, poduszki powietrzne, klimatyzacje, systemy ABS, rozmieszczenie podzespołów, schematy elektryczne połączeń.

Oprogramowanie zawiera dane dla kilku grup pojazdów w następującym zakresie:

  • dla pojazdów osobowych i dostawczych:

      • geometrii kół samochodów wraz z ilustracjami punktów regulacyjnych,

      • danych diagnostycznych dla pojazdów z silnikami benzynowymi,

      • danych diagnostycznych dla pojazdów z silnikami diesla,

      • pasków rozrządu,

      • łańcuchów rozrządu,

      • serwisowych przeglądów technicznych,

      • czasów napraw,

      • kodów usterek,

      • sterowania silnika,

      • tabel wyszukiwania usterek,

      • schematów instalacji elektrycznej i elektronicznej,

      • układów klimatyzacji;

  • dla pojazdów osobowych i dostawczych z rynku USA o podobnym zakresie zagadnień;

  • dla pojazdów dostawczych i ciężarowych:

      • danych diagnostycznych i wartości testowych,

      • czasów napraw,

      • danych dotyczących ustawienia kół,

      • rozmiarów opon i wartości ciśnienia w oponach,

      • pasków i łańcuchów rozrządu,

      • planów obsługi,

      • rysunków dotyczących obsługi,

      • mechanizmów odczepiania kabiny,

      • wskazań okresów obsługi i kasowania inspekcji serwisowych;

  • dla motocykli:

      • serwisowania silnika,

      • serwisowania kół i ogumienia;

  • dla klimatyzacji:

      • diagnozy ciśnienia w układach,

      • opisów systemu,

      • schematów połączeń,

      • przyporządkowania podzespołów w komorze silnika,

      • przyporządkowania elementów na desce rozdzielczej.

Oprogramowanie AUTODATA dostępne jest na płytach CD lub w formie dostępu on-line z dowolnego komputera z wykorzystaniem internetu.

Trudno sobie obecnie wyobrazić funkcjonowanie profesjonalnego warsztatu samochodowego bez możliwości korzystania z oprogramowania AUTODATA, bowiem zawarte w nim informacje są warunkiem uzyskania rzetelnej informacji technicznej.

© Launch Polska 2017. Wykonanie: Studio WWW | Tanie strony www

Szanowni Państwo, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji w Polityce Prywatności.

Akceptuję pliki cookies